Forside  »  Ingeniørnytt  »  Olje & gass  »  Oljebransjens attraktivitet faller...

Oljebransjens attraktivitet faller kraftig

Oljebransjens

Universum har kartlagt Norges mest attraktive arbeidsgivere. Virksomheter i oljebransjen faller kraftig, noe som fører til at andre bransjer og utvalgte statlige virksomheter klatrer tilsvarende.

ConocoPhillips, Lundin Norway, Shell, FMC Technologies, DNO, Subsea 7, National Oilwell Varco, BP, ExxonMobil, Schlumberger, GE Oil&Gas, ENI Norge, Oddfjell Drilling og selv Olje- og Energidepartementet faller på årets liste over de mest attraktive arbeidsgiverne for erfarne ingeniører.

Rett nok innehas de to øverste plassene fremdeles av hhv Statoil og Aker Solutions – men avstanden ned til plassene under er skrumpet inn betraktelig.

 

 

Fallet i ”oljen” er godt nytt for bygg og anlegg

En bransjes ”død” er som kjent en annen bransjes brød. Selskapene som tar plassene til oljeselskapene er fra blant annet bygg- og anlegg, tradisjonell industri og fornybar energi. Her finner vi alt fra DNV GL, Kongsberg Gruppen, Norconsult, Multiconsult, Statkraft og Statens vegvesen.

– Når oljebransjen ligger nede for telling bør virksomheter i andre bransjer se sitt snitt til å styrke egen attraktivitet. De som investerer nå vil kunne høste i årene som kommer, sier employer branding-ekspert Hans Petter Stub i Magneta.

 

 

Tett i toppen for økonomene

 

Tidligere økonomistudenter har også endret sine preferanser. Den tidligere yndlingen Statoil er ute av pallen, og i stedet ønsker økonomene i størst grad å jobbe for Google, DNB og Innovasjon Norge.

– Det er uhyre jevnt mellom økonomenes favorittarbeidsgivere, sier daglig leder Carlo Duraturo i Universum Norge. Mellom de tre første plassene er det så godt som dødt løp.

 

 

Paradoksale IT-ansatte

Som mange ganger tidligere er IT-studentenes favorittarbeidsgiver Google, etterfulgt av Microsoft og Finn.no – sistnevnte klatrer opp på pallen fra fjorårets fjerdeplass.

– Det er fascinerende at Google troner på toppen når de knapt nok ansetter i Norge. Samtidig ser vi av vår undersøkelse at de færreste nordmenn ønsker å flytte til utlandet, så at Google er såpass attraktiv er et aldri så lite paradoks, sier Duraturo.  

 

Om undersøkelsen

Universum kartlegger preferansene til 8354 yrkesaktive i Norge, fordelt på en rekke ulike bransjer. Undersøkelsen gjennomføres årlig. På våren gjennomføres en tilsvarende undersøkelse overfor studenter.

Her er rangeringslistene: http://universumglobal.com/rankings/norway/

Analyse- og konsulentbyrået Universum gjennomfører undersøkelser blant studenter og yrkesaktive hvor arbeidsmarkedet blir kartlagt